၃၈ ျဖာ မဂၤလာ (38 Mingalar in Daily Life )
မဂၤလာတရားသံုးဆယ့္ရွစ္ပါးဆိုတာကိုငယ္ငယ္တုန္းကကဗ်ာလိုေရာစာလိုေရာပါဠိလိုေရာသင္ၾကရ၊ရြတ္ဖတ္ခဲ့ၾကရတယ္။
အဓိပၸာယ္လည္းအဲဒီကတည္းကသိခဲ့တာပါပဲ။.ဒါေပမယ့္အသက္ႀကီးလာခ်ိန္မွာတစ္ရက္တစ္ရက္..ကိုယ္ျဖတ္သန္းေနတဲ့
..ေလာက..ပတ္ဝန္းက်င္မွာ..အဲဒီ..မဂၤလာတရားသံုးဆယ့္ရွစ္ပါးထဲက..ဘယ္ႏွစ္ပါးနဲ႔မ်ား..ကိုက္ညီပါသလဲလို႔..ခ်ိန္ထိုးၾကည့္
ရင္းက..စိုက္ပ်ိဳးျခင္း၊ရွင္သန္ျခင္း၊..ပြားမ်ားျခင္း..စက္ဝန္းေလး..တစ္ခုကို..သြားေတြ႕မိတယ္။..တခ်ိဳ႕ဟာေတြဟာ..ခ်က္ခ်င္း ..မျဖစ္ေပမယ့္..တစ္ခုနဲ႔..တစ္ခုက..ဆက္စပ္ေနတယ္။..ဒီဟာေၾကာင့္ဟိုဟာ ျဖစ္လာတာမ်ိဳးေတြ ေတြ႕လာတယ္။တခ်ိဳ႕အရာ
ေတြက..က်င့္သံုးဖို႔ရာအခ်ိန္ယူရတယ္..၊ရင္းရတယ္။..တခ်ိဳ႕ဟာေတြကတစ္ခုကို..ျဖည့္ဆည္းဖို႔တျခားတစ္ခုမွာအားနည္းသြား
တတ္တယ္။
ကိုယ္ျဖတ္သန္းေနတဲ့ဘဝနဲ႔ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္ကို၃၈ ျဖာမဂၤလာတရား ေတာ္လာအခ်က္မ်ားနဲ့နဲ႔ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ရင္
ေကာင္းျခင္းနဲ႔မေကာင္းျခင္းဘယ္အရာက.အားသာေနလဲဆိုတာ.ျမင္လာႏိုင္ပါတယ္။ပါဠိနဲ႔ ျမန္မာျပန္ေတြေၾကာင့္အနက္ခက္
ေနရင္အဂၤလိပ္လို ျပန္ထားတာေလးျဖည့္စြက္တင္ျပထားပါသည္၊ဖတ္ၾကည့္လိုက္ပါ။ပီပီျပင္ျပင္ ျမင္လာပါလိမ့္မယ္၊...
ReadMore
အေသ၀နာစ ဗာလာနံ(လူမိုက္တို႕ကို မဆည္းကပ္ျခင္း) Not to Associate with Fools ဗာလကို လူမိုက္လို႔ တိုက္ရိုက္ ဘာသာျပန္ရင္ေတာ့ ဆိုးသြမ္း ေသာင္းက်န္းေနသူဆိုၿပီး မ်က္စိထဲ တစ္မ်ိဳးျမင္လို႔ အဓိပၸာယ္ လြဲသြားႏိုင္တယ္ ထင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အဂၤလိပ္လို Fools ဆိုတာေလး ပိုသေဘာက်တယ္။ ဗာလ - လူဗလာ - ဘာမွမရွိတဲ့သူ ဆိုတာမ်ိဳးကိုလည္း သေဘာက်တယ္။ ဒီလုိလူေတြဆီက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာေတြမ်ား ရႏိုင္မွာလဲ။ ကိုယ္တစ္ေန႔တာ ျဖတ္သန္း ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံ ကိုးကြယ္ေနတာ ဘယ္လိုလူေတြလဲ ??? လူ႕ဗာလေတြ ျဖစ္မေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ မဟုတ္ရင္ ကိုယ့္အတြက္ ဘာမွ က်န္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ပ႑ိတာနဥၥ ေသ၀နာ (ပညာ႐ွိတို႔ကို ဆည္းကပ္ျခင္း )To Associate with the Wise ပညာရွိလို႔ ဆိုလိုက္ရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်က္စိထဲမယ္ သင္တိုင္းႀကီးနဲ႔ ႏႈတ္ခမ္းေမႊးစစႀကီးနဲ႔ ဒိႆာပါေမာကၡႀကီးေတြ ေျပးေျပး ျမင္မိတယ္။ တကယ္တမ္း To Associate with the wise ဆိုလိုက္တာနဲ႔ ကိုယ့္ကို ေကာင္းရာ မြန္ရာ လမ္းမွန္ကို ၫႊန္ျပေပးႏိုင္တဲ့ သင္ၾကားျပသေပးႏိုင္တဲ့ စာေတြ႕သိသူ၊ လက္ေတြ႕သိသူ ဘယ္သူမဆိုနဲ႔ သက္ဆိုင္ႏိုင္ပါတယ္။ ကိုယ္တစ္ေန႔တာ ျဖတ္သန္း ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံ ကိုးကြယ္ေနသူေတြဟာ ဒီမဂၤလာတရားေတာ္နဲ႔ ကိုက္ညီပါရဲ႕လား ???
ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ(ပူေဇာ္ထုိက္သူတို႔အား ပူေဇာ္ျခင္း)To Honour Those Worthy of Honour ပူေဇာ္ထုိက္သူတို႔အား ပူေဇာ္ျခင္း လို႔ ၾကားလိုက္တာနဲ႔ ပူေဇာ္ဆိုတဲ့ စကားၾကားလိုက္တာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စိတ္ထဲမယ္ ဆရာကန္ေတာ့ပြဲေတြ လူႀကီး ကန္ေတာ့ပြဲေတြကိုပဲ စိတ္ေရာက္ေရာက္ သြားတတ္တယ္။ ဒါလည္း မွန္ကန္ေပမယ့္ အဂၤလိပ္လိုေလး ရွင္းထားတဲ့ To Honour those worthy of honour ဆိုတဲ့ စကားေလးအတိုင္း ခ်ီးေျမႇာက္ဂုဏ္ျပဳသင့္သူကို (ႀကီးႀကီးငယ္ငယ္) ဘယ္သူကိုမဆို ခ်ီးေျမွာက္ ဂုဏ္ျပဳရမယ္ ဆိုတာေလးက ပိုၿပီး ရွင္းလင္းအသက္ဝင္တယ္ ထင္မိတယ္။ Worthy of Honour ဆိုတာမ်ိဳးအတြက္ေတာ့ ဘယ္အရာေတြက Worthy ဆိုတာ သိဖို႔လည္း လိုအပ္ပါေသးတယ္။ တခ်ိဳ႕က Expressing respect to those worthy of respect လို႔ ဘာသာျပန္တယ္။ ပိုၿပီးေတာင္ ထိမိ မွန္ကန္ပါေသးတယ္။ ကိုယ္တစ္ေန႔တာ ျဖတ္သန္း ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံ ကိုးကြယ္ေနသူေတြထဲမွာ ဒီလို လူမ်ိဳးကို ေတြ႕ႀကံဳလာရင္ စိတ္အားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္အားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကိုယ္အားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း တတ္ႏိုင္သမွ် ခ်ီးေျမႇာက္ဂုဏ္ျပဳမိပါသလား ???
အေပၚက သံုးခုေပါင္းကိုမွ ဘုရားရွင္က အတြဲေလးတစ္ခုလို ထားခဲ့တယ္။ "အေသ၀နာစ ဗာလာနံ၊ ပ႑ိတာနဥၥ ေသ၀နာ။ ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ၊ ဧတံ မဂၤလ မုတၱမံ" တဲ့။ တြဲထားတာေလးက ဘယ္ေလာက္ အဆီအႏွစ္ ျပည့္ဝလိုက္သလဲဗ်ာ။ တစ္ခုခ်င္းစီလည္း မဂၤလာတရားပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီသံုးခု ညီၫြတ္မွ ပိုအသက္ဝင္မယ္။ လူမိုက္ေရွာင္ရံုနဲ႔ မၿပီး၊ ေကာင္းတဲ့သူနဲ႔ ေပါင္းေနရံုနဲ႔လည္း မၿပီး၊ ခ်ီးေျမွာက္သင့္သူ ခ်ီးေျမွာက္ေနရံုနဲ႔လည္း မၿပီး အဲဒီသံုးခုစလံုးကို တၿပိဳင္နက္ လုပ္ေဆာင္ေနရမွာ။
------------------------------------------------------------
ပတိ႐ူပေဒသ ၀ါေသာစ (သင့္တင့္ေသာအရပ္၌ ေနထုိင္ျခင္း) Living in a Suitable Locality
ဒီဟာကိုေတာ့ ေနထိုင္တာ တစ္ခုတည္း မေျပာခ်င္ဘဲ သင့္တင့္တဲ့ ေဒသမွာ အေျခခ် လုပ္ကိုင္ ေနထိုင္ေနတာလို႔ ျဖည့္စြက္ခ်င္မိတယ္။ ကိုယ္ အေျခခ် ေနထိုင္ လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ ေဒသ (သို႔) လုပ္ငန္း (သို႔) ပတ္ဝန္းက်င္ဟာ ကိုယ့္ဗီဇ၊ ကိုယ့္ပညာ၊ ကိုယ့္လိုအပ္ခ်က္၊ ကိုယ့္ရပ္တည္ခ်က္ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီမႈရွိတဲ့ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ဟာ ျဖစ္ေနပါရဲ႕လား ??? ကိုယ္သင္ၾကားေနရတာ ကိုယ္ဝါသနာပါတာ ဟုတ္ပါရဲ႕လား ??? ကိုယ္လုပ္ကိုင္ေနရတာ ကိုယ္နဲ႔ အဆင္ေျပတဲ့ လုပ္ငန္း ဟုတ္ပါရဲ႕လား ???
ပုေဗၺစ ကတပုညတာ (ျပဳခဲ့ေသာ ေကာင္းမႈ ႐ိွေသာသူျဖစ္ျခင္း)Good Deeds Done in the Past
ေကာင္းမႈ ျပဳတတ္တဲ့သူျဖစ္မွ ေကာင္းမႈ ဆက္ျပဳႏိုင္မွာပါ။ ေကာင္းမႈဆိုတာ ဒါန တစ္ခုထဲ ရည္ရည္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ခါတစ္ေလ ျပဳတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ စဥ္ဆက္မျပတ္ ျပဳေနဖို႔ လိုပါမယ္။ မေန႔က ေကာင္းမႈဟာ ဒီေန႔အတြက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အတိတ္ ျဖစ္သြားခဲ့ၿပီး ဒီေန႔ ေကာင္းမႈကေတာ့ မနက္ျဖန္အတြက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ မ်ိဳးေစ့ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
အတၱသမာပဏီဓိ ( မိမိကိုယ္ကို ေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္ျခင္း )Setting Oneself in the Right Course မိမိကိုယ္ကို ဘယ္လို ေဆာက္တည္မလဲ။ ကိုယ့္မွာ မွန္ကန္တဲ့ အသိ ရွိရဲ႕လား၊ အဲဒီလို မွန္ကန္တဲ့ အသိရွိေအာင္ မွန္ကန္စြာ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ရဲ႕လား၊ မွန္ကန္စြာ လမ္းၫႊန္ႏိုင္သူကို ခ်ဥ္းကပ္ ဆည္းပူးခဲ့ရဲ႕လား။ ကိုယ္လုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ဟာ ေျဖာင့္မွန္ရဲ႕လား၊ အဲလို ေျဖာင့္မွန္ေအာင္ မွန္ကန္စြာ ႀကိဳးစားေလ့လာခဲ့သလား၊ မွန္ကန္စြာ လမ္းၫႊန္ႏိုင္သူေတြနဲ႔ သင္ၾကားခဲ့ရဲ႕လား။ ကိုယ့္ကိုျမင္လိုက္တာနဲ႔ ကိုယ့္ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ဟာ ဘာလဲဆိုတာ တျခားသူေတြ သိျမင္ႏိုင္ရဲ႕လား။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို႔ ေျပာလိုက္တာနဲ႔ လြတ္လပ္ေရးဆိုတာကို ေျပးျမင္သလို၊
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လို႔ ေျပာလိုက္တာနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ေျပးျမင္သလို ခံယူခ်က္၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္၊ ရပ္တည္ခ်က္ေတြနဲ႔ မိမိ တစ္ထပ္တည္း က်ေနေအာင္ တည္ေဆာက္ထားရဲ႕လား
ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ေကာင္းေအာင္ ဘယ္လို တည္ေဆာက္ ယူမလဲ။ ၃၈ ခ်က္ကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အနည္းဆံုး အခုအေနအထားမွာ အေပၚက လူမိုက္ေရွာင္၊ ပညာရွိေဆာင္၊ ပူေဇာ္သင့္သူပူေဇာ္ ဒီသံုးခုနဲ႔တင္ အေတာ္ေလး အဓိပၸာယ္ ရွိေနပါၿပီ။
ဒီအေပၚက သံုးခုကိုလည္း ဘုရားရွင္က အတြဲေလး တစ္တြဲ အေနနဲ႔ တြဲထားပါေသးတယ္။ "ပတိ႐ူပ ေဒသ၀ါေသာစ၊ ပုေဗၺစ ကတပုညတာ။ အတၱသမၼာ ပဏိဓိစ၊ ဧတံ မဂၤလ မုတၱမံ" တဲ့ဗ်ား။ ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုပဲ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေကာင္းမြန္စြာ က်င့္ႀကံ ေဆာက္တည္ ႀကိဳးပမ္းေနေသာ္ျငား ခင္ဗ်ား က်င္လည္ေနရာ လုပ္ကိုင္ေနရာ ပတ္သက္ေနရာ ေနထိုင္ေနရာ အရပ္၊ ေဒသ၊ အလုပ္ ဟာ ပတိရူပေဒသဝါေသာစ- သင့္တင့္တဲ့ အရပ္မဟုတ္ခဲ့ဘူးဆိုရင္ ခင္ဗ်ားအတြက္ အက်ိဳးမရွိျပန္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကမ႓ာက ေလးစားရတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ လုပ္ႀကံခံရတယ္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ေတြဟာ ပုေဗၺစကတပုညာတာ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေကာင္းမႈျပဳခဲ့သူေတြ ျဖစ္တဲ့အျပင္ အတၱသမာပဏီဓိစ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ယံုၾကည္ခ်က္ ရည္ရြယ္ခ်က္ ဦးတည္ခ်က္ ရပ္တည္ခ်က္ ခိုင္ခိုင္မာမာ တည္ေဆာက္ထားသူေတြ ျဖစ္တာမို႔ နာမည္ မပ်က္ယြင္းခဲ့ၾကဘူး။
------------------------------------------------------------
ဗာဟုႆစၥ ( အၾကားအျမင္မ်ားေသာ သူ၏ အျဖစ္ ျဖစ္ျခင္း ) Great Learning အၾကားအျမင္မ်ားေသာသူ ဘယ္လို ျဖစ္ႏိုင္မလဲ??? အၾကားအျမင္ မ်ားဖို႔ဆိုတာ အၿမဲမျပတ္ ေလ့လာ လုပ္ကိုင္ေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ သင္ယူမႈ ေလ့လာမႈဆိုတာ ဆံုးခန္းတိုင္တယ္ မရွိပါဘူး။ ဒီဘက္ေခတ္မွာဆုိ အတတ္ပညာ နည္းပညာေတြက အခ်ိန္နဲ႔အမွ် အလွ်င္အျမန္ ေျပာင္းလဲေနတယ္။ ဒါေတြကို ေလ့လာ သိရွိေနမွ အျခားသူေတြနဲ႔ ကိုယ္က ေဆြးေႏြးႏိုင္မယ္ ေျပာျပႏိုင္မယ္ နားလည္ႏိုင္မယ္။ To have much learning သင္ယူမႈ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြကေန လာတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာဆိုတာ သီအိုရီပိုင္းေတြကို ေျပာတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္တုန္းက ေျပာၾကတာ ရွိတယ္။ ေက်ာင္းမွာ သီအိုရီေတြပဲ သင္တယ္။ လက္ေတြ႕မပါလို႔ မထိေရာက္ဘူး မတတ္ဘူး စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။ ဒီေနရာမွာ မဂၤလာတရားထဲ ထူးဆန္းတာက ဗာဟုသစၥဥၥ သိပၸဥၥ ဆိုၿပီး ခြဲျခား ေျပာထားတယ္ (ေအာက္တစ္ခုမွာ ဆက္ၾကည့္ပါ)။
စာေတြ႕နဲ႔ လက္ေတြ႕ကို ခြဲေျပာထားတာပါ။ ဒီေတာ့ ေက်ာင္းေတြက သီအိုရီပဲသင္တာမ်ားၿပီး လက္ေတြ႕ အားနည္းတာက ေက်ာင္းအပိုင္း၊ ကိုယ့္အပိုင္းက အဲဒီသင္ၾကားရတဲ့ သီအိုရီေတြကိုေရာ ပိုင္ႏိုင္ရဲ႕လား ေက်ညက္မႈ ရွိရဲ႕လား ဆိုတာပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ သီအိုရီကို လက္ေတြ႕မွာ အသံုးခ်ႏိုင္မွ အသံုးက်တာပါ။ လက္ေတြ႕ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း သီအိုရီ မကၽြမ္းက်င္သူေတြဆိုတာလည္း အရာ မေရာက္လွျပန္ပါဘူး။ - ကိုယ္မတတ္ကၽြမ္းတာဟာ အေပါင္းအသင္း မေကာင္းလို႔လား (အေသဝနာစဗာလာနံ လူ႕ဗာလေတြနဲ႔ မေပါင္းနဲ႔လို႔ ဆိုထားတယ္ ကိုယ္က ေပါင္းေနတာလား) - တကယ္တတ္ကၽြမ္းသူဆီမွာ ခ်ဥ္းကပ္ သင္ၾကားပါရဲ႕လား (ပ႑ိတာနဥၥ ေသ၀နာ ဆိုတာကို လိုက္နာသလား) - (ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ) Expressing respect to those worthy of respect ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ ပညာ ဗဟုသုတကို ရဖို႔ ကိုယ့္ကို ေပးႏိုင္တဲ့သူေတြက ေပးခ်င္လာေအာင္ေရာ ရိုေသသမႈ ဂါရ၀တရား ရွိရဲ႕လား
- (ပတိ႐ူပေဒသ ၀ါေသာစ) ကိုယ္ေနတဲ့အရပ္က ကိုယ္လိုခ်င္တာေတြ ျဖည့္စြမ္းႏိုင္တဲ့ အရပ္ဟုတ္ရဲ႕လား (ဥပမာ- ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေတြနဲ႔ နယ္တကၠသိုလ္ေတြ မတူသလို၊ ႏိုင္ငံတကာ တကၠသိုလ္ေတြနဲ႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ တျခားစီ) - (ပုေဗၺစ ကတပုညတာ) ဥပမာ- ဆယ္တန္း အမွတ္ေကာင္းလို႔ ဝါသနာပါပါမပါပါ ေပၚပင္ျဖစ္တာကို ယူတယ္။ ဘြဲ႕တစ္ခုရေအာင္ ႀကံဳရာ ယူတယ္။ အဲဒီဟာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စိတ္ဝင္စားမႈ၊ ေလ့လာလိုက္စားမႈ၊ အေျခခံ၊ အားထုတ္မႈ (ျပဳခဲ့ေသာ ေကာင္းမႈ) မရွိဘဲနဲ႔ ဒီေနရာမွာ ေအာင္ျမင္ဖို႔ ခက္ခဲတယ္။ ပရိုဂရမ္းမင္း ဝါသနာပါသူဟာ ထက္ျမက္ရမယ္၊ ထိုးထြင္းႀကံဆတတ္ရမယ္၊ ဝီရိယ ရွိရမယ္၊ သခ်ၤာပိုင္း ေတာ္ရမယ္ ဒါေတြက ဟိုးတုန္းကတည္းက ျပဳခဲ့ရမယ့္ ရွိေနရမယ့္ အရာေတြပါ။ ဒါေတြမရွိဘဲ ကုဒ္ဒင္ ဘယ္ေလာက္တတ္တတ္ ထိပ္တန္းပရိုဂရမ္မာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ - (အတၱသမာပဏီဓိ) မိမိကိုယ္ကို ေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္ျခင္း ရွိရဲ႕လား။ ကိုယ့္လုပ္ေနတဲ့ အလုပ္အေပၚမွာ ကိုယ္ေလ့လာေနတဲ့ ပညာရပ္အေပၚမွာ ကိုယ္ဆည္းပူးေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုအေပၚမွာ Commitment ရွိရဲ႕လား။ ဒါေတြမရွိဘဲနဲ႔ ဗာဟုႆစၥ အၾကားအျမင္ မ်ားတဲ့သူ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဆိုေတာ့ကာ မဂၤလာတရားေတာ္ေတြဟာ လိုက္နာစရာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု အရမ္းပဲ ခ်ိတ္ဆက္ေနပါတယ္။ ကိုယ္ဟာ ကိုယ့္လုပ္ငန္းမွာ ကိုယ့္ပညာရပ္ပိုင္းမွာ မေအာင္မျမင္ ျဖစ္ေနေသးရင္ ဒါေတြနဲ႔ တိုက္ဆိုင္ စစ္ေဆး ၾကည့္သင့္ပါတယ္။
သိပၸ ( အျပစ္မ႐ွိေသာ လက္မႈပညာ အစ႐ိွေသာ အတတ္တုိ႔ကို တတ္ျခင္း ) Practical Skill သိပၸဥၥကို Practically Skillful လို႔ ရည္ၫႊန္းပါတယ္။ သက္သက္ကို ခြဲျခားထားတာပါ။ ေလာကမွာ စာေတြ႕သမား၊ လက္ေတြ႕သမား တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ၿပိဳင္ၾကတာေတြ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီႏွစ္ခုစလံုး ပိုင္ႏိုင္တဲ့သူသာ အေအာင္ျမင္ဆံုး ျဖစ္ႏိုင္တာပါ။ ဗာဟုသစၥဥၥ ဆိုတဲ့ ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အသိေတြ သီအိုရီေတြ ရွိၿပီးရင္ သိပၸဥၥ ဆိုတဲ့ လက္ေတြ႕ပိုင္း (တကယ္ လုပ္ႏိုင္တာ) ေလ့က်င့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဘာသာျပန္ထားတဲ့ အျပစ္မရွိေသာ ဆိုတဲ့ စကားေလးဟာ အင္မတန္မွ က်ယ္ဝန္းပါတယ္။ ကိုယ္လုပ္ေနတာဟာ အျပစ္ရွိျခင္း မရွိျခင္းကို သိဖို႔ဆိုတာက ကိုယ့္မွာ ပညာသိ ရွိေနဖို႔ လိုအပ္တာ ေပၚလြင္ပါတယ္။
၀ိနေယာစ သုကိကိၡေတာ( ေကာင္းစြာသင္အပ္ေသာ၀ိနည္းတရား ႐ွိျခင္း )A Highly Trained Discipline
သိပ္ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ေလးပါ။ Well-trained in discipline ဝိနည္း၊ စည္းကမ္းက်င့္ဝတ္၊ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္ ဒါေတြကို သိေနရပါမယ္။ စည္းစနစ္လို႔ လြယ္လြယ္ ေတြးၾကည့္ပါ။ ဥပမာ ဓာတုေဗဒ၊ ရူပေဗဒ၊ ေဆးအတတ္ စတာေတြမွာ စမ္းသပ္မႈေတြ ေလ့လာမႈေတြ ျပုလုပ္တိုင္း အဆင့္တိုင္း အဆင့္တိုင္းကို ကိုယ္လုပ္ထားတဲ့ အခ်က္ေတြကို ေရးမွတ္ထားၾကရတယ္။ ဒါမွသာ ေအာင္ျမင္ခဲ့ရင္ ဘယ္ဟာနဲ႔ ဘယ္ဟာ ဘယ္လိုေပါင္းၿပီး ဘယ္လို လုပ္လိုက္လို႔ ဘယ္လို ရလာတယ္ စတဲ့ တိက်တဲ့ ေဖာ္ျမဴလာကို ရလာပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘာလုပ္လုပ္ ခ်ေရးမွတ္ရမယ္ဆိုတာ အရမ္းလြယ္ကူေပမယ့္ လူတိုင္း မလုပ္ႏိုင္ၾကတဲ့ စည္းကမ္းဥပေဒပါ။ ဒါေတြလုပ္ရင္ လက္အိတ္ကို စြပ္ထားရမယ္၊ အမ်ားျပည္သူ အႏၲရာယ္ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ေနရာေတြမွာ မျပဳလုပ္ရဘူး။ စသည္ျဖင့္ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ မျဖစ္မေန သိေန လိုက္နာက်င့္သံုးေနရမယ့္ က်င့္ဝတ္စည္းေတြပါ။ ႏိုင္ငံတကာမွာ တစ္ႏိုင္ငံနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံ စားတာ ေသာက္တာကအစ အက္တိကတ္ ယဥ္ေက်းမႈေတြ မတူညီၾကဘူး။ ဒါေတြကို ေနရာေဒသအလိုက္ လိုက္နာ က်င့္သံုးႏိုင္ရမယ္။ အလုပ္တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မတူညီတဲ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ၊ လိုက္နာရတာေတြ၊ ေစာင့္ထိန္းရတာေတြ ရွိတယ္။ ဒါေတြဟာ ကိုယ္နဲ႔ တစ္သားထဲ ရွိေနရမယ္။ သီးဆစ္ တစ္ေစာင္ေရးတယ္ လိုအပ္တဲ့ မျဖစ္မေန ပါဝင္ရမယ့္ ေခါင္းစဥ္ေတြ၊ ေခါင္းစဥ္ခြဲေတြ၊ သံုးသပ္ခ်က္ေတြ ပါကို ပါေနရမယ္။
သုဘာသိတ၀ါစာ ( ေကာင္းစြာေျပာဆိုျခင္း ) Well-spoken Speech စကားကို ေကာင္းစြာဆိုျခင္းတို႔ အဂၤါေလးပါး စကားကိုသာ ေျပာတတ္ျခင္းတို႔ စသည္ျဖင့္ ပညာရွင္မ်ား အနက္ဖြင့္ၾကေပမယ့္ လက္ေတြ႕ နိစၥဓူဝ လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ ဒါကို Presentation Skill ရယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္က ျမင္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕လူေတြ ပညာဘယ္ေလာက္တတ္တတ္ ကိုယ္တတ္တာကို သူမ်ား နားလည္ေအာင္ မေျပာျပႏိုင္ဘူး။ သူရွင္းလိုက္တိုင္း လည္ေနတယ္။ တခ်ိဳ႕လူေတြ ကိုယ့္အယူအဆ ကိုယ္တတ္ကၽြမ္းတာကို မွ်ေဝခ်င္တာေတာင္ လူနားဝင္ေအာင္ မေျပာဘူး ေဒါသေတြ မာန္ေတြ ဌာန္ေတြ အာဃာတေတြနဲ႔ ေျပာတတ္ ဆိုတတ္ၾကတယ္။ သူမ်ား ႏွစ္လိုဖြယ္ လက္ခံနားေထာင္ခ်င္ဖြယ္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ေကာင္းေအာင္ မေျပာတတ္ဘူး ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ ဒီေနရာမွာလည္း လူတိုင္း စကားေကာင္းစြာ မဆိုႏိုင္ၾကပါဘူး။ လူမိုက္နဲ႔ မ်ားမ်ားေပါင္းေနတဲ့သူဆီကေန လူမိုက္စကားေတြ ၾကားရတတ္တယ္။ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ေပါင္းသင္းေနသူေတြ ဆီကေန ပညာရွင္စကားေတြ ၾကားရတတ္တယ္။ အၾကားအျမင္မမ်ားသူ တစ္ေယာက္ဆီကေန ဖြယ္ဖြယ္ရာရာ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္စရာေတြ မၾကားရတတ္ဘူး စသည္ျဖင့္ အျခား မဂၤလာတရားေတြနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ေနျပန္ပါတယ္။
အထက္ကဟာေတြ အတိုင္းပါပဲ ဘုရားရွင္က "ဗာဟုသစၥဥၥ သိပၸဥၥ၊ ၀ိနေယာစ သုကိကၡိေတာ။ သုဘာသိတာစ ယာ ၀ါစာ။ ဧတံ မဂၤလ မုတၱမံ" ဆိုၿပီး အဲဒီေလးခုကို ေပါင္းစည္းေပးထားပါတယ္။ ပညာရပ္အေနနဲ႔ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ လူတစ္ေယာက္ဟာ ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဗဟုသုတေတြ၊ သီအိုရီေတြ၊ အခ်က္အလက္ေတြကို သင္ယူမယ္၊ ၿပီးရင္ လက္ေတြ႕ပိုင္းဆိုင္ရာ ျဖည့္ဆည္းမယ္၊ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္ေတြ လိုက္နာစရာေတြကို သိထားမယ္ လိုက္နာမယ္၊ ကိုယ္တတ္ကၽြမ္း သိနားလည္တာကို တစ္ဖက္လူ နားလည္ေအာင္ နားဝင္ေအာင္ ထိထိမိမိ ေျပာတတ္ဆိုတတ္ရမယ္။ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္လံုးထဲ ပါရဂူက်မ္းျပဳ စာသင္သားတစ္ဦး သူ႕စာတမ္းအတြက္ ပညာရွင္ေတြေရွ႕မွာ အစစ္ေဆး ခံေနရာမ်ိဳးကို ျမင္ေယာင္ေနမိပါတယ္။ သူဘြဲ႕ရမယ့္ ကိစၥဟာ ဒီေနရာက အထူးကို အေရးႀကီးတာကို က်မ္းျပဳဖူးသူတိုင္း သိမွာပါ။
------------------------------------------------------------
မာတာပိတု ဥပ႒ာန ( အမိအဘတို႔ကို ေကာင္းစြာ လုပ္ေကၽြးျခင္း )Looking After One’s Mother and Father
ပုတၱဒါရႆသဂၤဟ ( သားမယားတို႔အား ေထာက္ပံ့ျခင္း )Caring for One’s Wife and Children
အနာကုလ ကမၼႏၲာ ( အေႏွာင့္အယွက္မ႐ွိေသာ အမႈတို႕ကိုသာ ျပဳျခင္း )Unconfused Actions
ဒါနဥၥ ( အလွဴေပးျခင္း ) Generosity
ဓမၼစရိယ ( ျမတ္ေသာ အက်င့္တို႕ကို က်င့္ျခင္း ) A Righteous Life
ဥာတကာနဥၥ သဂၤဟ ( ေဆြမ်ိဳးတို႔အား ေထာက္မျခင္း ) Caring for One’s Relatives
အန၀ဇၨာနိကမၼာနိ ( အျပစ္မ႐ွိေသာ အမႈတို႔ကိုု ျပဳျခင္း )Blameless Actions
ပါပ အာရတီ ( မေကာင္းမႈမွ ေ၀းစြာ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္း ) To Abhor All Evil
ပါပ ၀ိရတီ ( မေကာင္းမႈမွ အထူး ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္း ) To Avoid All Evil
မဇၨပါန သံယေမာ ( ေသရည္ေသရက္ကို ေသာက္စားျခင္းမွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္း) Abstention from Intoxicants
အပၸမာေဒါစ ဓေမၼသု ( ေကာင္းမႈကုသိုလ္တို႔၌ မေမ့ေလ်ာ့ျခင္း ) Diligence in Righteousness
ဂါရဝ( ႐ိုေသထိုက္သူတို႔အား ႐ုိေသျခင္း ) Reverence
နိဝါတ( မိမိကိုယ္ကို ႏွိမ့္ခ်ျခင္း ) Humility
သႏၲဳဌီ( ေရာင့္ရဲလြယ္ျခင္း ) Contentment
ကတညဳတ( သူျပဳဖူးေသာ ေက်းဇူးကို သိျခင္း ) Gratitude
ကာေလန ဓမၼႆ၀န ( သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေသာ အခါ၌ သူေတာ္ေကာင္းတရားကို နာယူျခင္း )
Hearing the Dhamma at the Right Time
ခႏၲီ ( သည္းခံျခင္း ) Patience
ေသာဝစႆတာ ( သူေတာ္ေကာင္းတို႔ ဆံုးမအပ္ေသာ စကားကို နာလြယ္ျခင္း ) Compliance
သမဏာနဥၥ ဒႆန ( ရဟန္းပုဏၰားတို႔အား ဖူးျမင္ျခင္း ) Seeing the Monks
ကာေလန ဓမၼသာကစၧာ ( သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္ေသာ အခါ၌ တရားေတာ္ကို ေဆြးေနြးေမးျမန္းျခင္း )
Opportune Discussion of the Dhamma
တေပါ ( ျခိဳးျခံစြာက်င့္ျခင္း ) Self-restraint
ျဗဟၼစရိယ ( ျမတ္ေသာ အက်င့္တို႕ကို က်င့္ျခင္း ) A Holy Life
အရိယသစၥာနဒႆန ( အရိယသစၥာတို႕ကို သိျမင္ျခင္း )Seeing the Four Noble Truths
နိဗၺာန သစၧိကိရိယာ ( နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရျခင္း ) Realising Nibbāna
နကမၸတိ ( ေလာကဓံတရားတို႕ႏွင့္ေတြ႕ေသာ္ တုန္လႈပ္ေသာစိတ္ မ႐ွိျခင္း )
When Affected by Worldly Conditions, if One’s Mind Remains Unshaken
အေသာက ( ေလာကဓံတရားတို႔ေတြ႔ေသာ္ စိုးရိမ္ေသာစိတ္ မ႐ွိျခင္း ) Sorrowless
ဝိရဇံ ( ေလာကဓံတရားတို႔ေတြ႔ေသာ္ စိတ္၌ ရမၼက္မ႐ွိျခင္း ) Stainless
ေခမံ ( ေလာကဓံတရားတို႔ေတြ႔ေသာ္ စိတ္၌ေဘးမ႐ွိျခင္း ) Secure
ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္းမဂၤလာတရား၃၈ပါးနဲ႔ ျပည့္စံုၾကပါေစ ျပည့္စံုေအာင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ဆႏၵျပဳရင္း
No comments:
Post a Comment